FAST DANUBE 2 prinde viață. Ionuț Săvoiu a reprezentat Ministerul Transporturilor la semnarea contractului de finanțare

in Actualitate by

Proiectul FAST DANUBE 2 are ca scop eliminarea blocajelor de navigație și asigurarea unui șenal navigabil funcțional pe sectorul româno-bulgar al Dunării, prin lucrări de amenajare și construcții specifice, ceea ce va face posibilă navigația pe Dunăre, în condiții de siguranță, pe tot parcursul anului. Proiectul, cofinanțat de Uniunea Europeană, având o valoare totală de 230 de milioane de euro, este gestionat de ambele țări, lider de proiect fiind Administrația Fluvială a Dunării de Jos – Galați (AFDJ).

 Ionuț Săvoiu, secretar de stat la Ministerul Transporturilor, a reprezentat ministerul la ceremonia organizată în capitala Bulgariei, Sofia, unde a fost semnat contractul de finanțare.

”Săptămâna trecută, joi 24 aprilie 2025, la Sofia, România și Bulgaria au semnat acordul oficial pentru lansarea procedurilor de achiziții publice comune în cadrul proiectului FAST DANUBE 2.

Am fost onorat să reprezint MTI la acest eveniment alături de Angel Zaburtov Ministrul Adjunct al Transporturilor, Tehnologiilor Informaționale şi Comunicațiilor din Republica Bulgaria, Manfred Seitz Directorul General al Comisiei Dunării, reprezentanții CINEA – European Climate, Infrastructure and Environment Executive Agency și ai autorităților implicate.

În cadrul primei reuniuni a Comitetului Director al proiectului, România și Bulgaria au semnat oficial acordul privind lansarea procedurilor de achiziții publice comune pentru implementarea proiectului FAST DANUBE 2, un pas esențial pentru îmbunătățirea navigabilității pe sectorul comun al Dunării și dezvoltarea conectivității în cadrul rețelei transeuropene de transport (TEN-T).

Proiectul are ca scop eliminarea blocajelor de navigație și asigurarea unui șenal navigabil funcțional pe parcursul a cel puțin 340 de zile anual, contribuind semnificativ la creșterea eficienței și siguranței traficului fluvial. FAST DANUBE 2 este cofinanțat de Uniunea Europeană prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF Transport), sub coordonarea Agenției Executive pentru Climă, Infrastructură și Mediu (CINEA).

Proiectul este gestionat în parteneriat de Administrația Fluvială a Dunării de Jos – Galați (AFDJ), în calitate de lider, și Administrația Căilor Navigabile din Bulgaria (EAEMDR/IAPPD), ca partener, sub coordonarea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii din România, respectiv Ministerului Transporturilor, Tehnologiilor Informaționale şi Comunicațiilor din Republica Bulgaria.

Bugetul total al proiectului este de 230 milioane euro, din care 85% este finanțat prin CEF. Durata estimată a implementării este de 57 de luni.

Ca parte a proiectului, sunt planificate trei proceduri comune de achiziții – pentru monitorizarea mediului, pentru proiectare și execuție și pentru supervizarea lucrărilor.

Principalele lucrări prevăzute includ:

• Dragaj în 12 locații critice (110 km în total)

• Stabilizarea malurilor pe 5,45 km

• Construirea de diguri pentru limitarea sedimentelor (2,6 km)

• Chevronuri pentru modificarea fluxului hidraulic (1,9 km)

• Crearea de insule pentru optimizarea curentului și sedimentelor (1,2 milioane m³)

Sectorul româno-bulgar al Dunării, parte a coridorului Rin – Dunăre, reprezintă o arteră strategică de transport în Europa, iar proiectul contribuie la finalizarea segmentului navigabil al acestuia, conectând 9 state membre UE.

Pentru România, FAST DANUBE 2 este un proiect strategic care va contribui la deblocarea circulației pe Dunăre, va eficientiza transportul de marfă și va consolida rolul Portului Constanța ca hub regional major pentru zona Europei Centrale si de Est.

Pentru România, FAST DANUBE 2 reprezintă un proiect strategic ce va facilita deblocarea navigației pe Dunăre, va reduce traficul rutier, va eficientiza transportul de marfă și va întări poziția Portului Constanța ca hub regional de importanță majoră în sud-estul Europei.

Această colaborare reafirmă angajamentul României și Bulgariei față de dezvoltarea infrastructurii durabile și integrarea rețelelor de transport la nivel european.” (Ionuț Săvoiu via Facebook)

Banner