Alegeri în pandemie

in Opinii by
Banner

Mai sunt 12 zile până la localele din 27 septembrie. Campania electorală fiind destul de eterogenă, nu este la fel de spectaculoasă ca cele de la prezidențiale sau parlamentare. Cele 4 buletine de vot aduc o pleiadă de candidați și, oricât s-ar strădui fiecare, mesajele lor se rostogolesc brownian, mai ales în social-media.

La Dâmbovița, capetele de afiș sunt, totuși, scrutinele pentru șefia Consilului județean și pentru Primăria Târgoviște. Și asta pentru că, în contextul localelor, sunt cele mai râvnite și reprezentative bătălii. De altfel, de multe ori acestea dau tonul și pentru alegerile parlamentare.

Tocmai de aceea, partidele folosesc cele mai multe resurse (materiale, logistice, umane etc.) în cele două lupte amintite mai devreme. Se și vede asta destul de ușor. Candidații pentru șefia CJ și pentru edilul șef sunt cei mai vizibili și dau tonul campaniei electorale. Pandemia doar a limitat eficientele deplasări door-to-door ale echipelor candidaților, acestea fiind destul de prezente pe teren. Specificul acestei campanii este utilizarea mult mai intensă de către candidați a mass-media și a social-media. Acestea din urmă, cu siguranță, sunt vedetele campaniei.

Există însă o mare îngrijorare în rândul competitorilor. Este vorba despre apetența electoratului în ceea ce privește receptarea mesajelor politice și angrenarea lui în mecanismul civic în actuala conjunctură sanitară. Cu alte cuvinte, se măsoară destul de greu nivelul de capacitare al cetățenilor în angrenajul electoral și mai ales posibila lor prezență la vot.

Mai mult decât atât, începerea noului an școlar și mai ales consecințele interacționării a milioane de elevi și profeori vor devia atenția, discursul public și dezbaterile către aceste aspecte. Politica va trece în plan secund, cu consecințele de rigoare, cea mai acută dintre acestea fiind, probabil, prezența scăzută la vot. Absenteismul va fi coșmarul majorității politicienilor.

Un exemplu al alegerilor în plină pandemie este cel al Franței. La primul tur de la locale, din martie, absenteismul a fost de 55%, față de 36% la precedentele alegeri din 2014. În turul al doilea, din iunie, au lipsit 52% din electori în contextul unor relaxări ale măsurilor sanitare.

În Dâmbovița, la localele din 2016, absenteismul a fost de 43%. Mai mult ca sigur, acesta va trece de 50%. Politicienii și analiștii încearcă să descifreze pe cine va avantaja o absență masivă la vot. Lipsa unor sondaje de opinie în teren (în cele CATI- prin telefon, eu nu prea pun bază din mai multe motive), mutarea atenției publice către alte problematici, precum și așa-zisa spirală a tăcerii fac aproape imposibilă o estimare a avantajelor/dezavantajelor absenteismului pentru un partid sau altul. Un subiect interesant pentru politologi și sociologi. Pe 27 septembrie, târziu, în noapte, vom avea răspunsul.  

Foto: https://www.naco.org/articles/report-counties-will-need-more-funding-safe-elections-during-pandemic

Marius Badea este lector univ. dr. la Facultatea de Științe Politice, Litere și Comunicare, Universitatea “Valahia” din Târgoviște

Banner

Lasă un răspuns

Your email address will not be published.