Țuțuianu, la limitele umilinței

in Analize/Opinii by
Banner

Odată cu dezvoltarea exponențială a social media, politicienii au găsit un teren propice pentru a folosi manipularea în strategiile de comunicare politică. Cea mai la îndemână metodă (și ieftină) este aruncarea pe anumite pagini de facebook ale partidelor, politicienilor, presei etc. a unor așa-zise sondaje de opinie, ale căror rezultate se prezintă triumfător cum că ar prezenta realitatea.

Metoda este simplă. Pe o pagină de facebook se publică un chestionar care trebuie completat de utilizatori. Acest chestionar este vânturat câteva zile pe social media, după care se prezintă rezultatul. Evident, favorabil celui care l-a inițiat sau celui care se află în spatele acestei farse sociologice.

Un exemplu elocvent a apărut chiar astăzi. Pe pagina de facebook a Pro România sunt prezentate  rezultatele unui „sondaj” sub acest lead: Suntem onorați să vă prezentăm această ȘTIRE-BOMBĂ: Candidatul PRO România pentru funcția de Președinte CJ Dâmbovița “cu două capete” peste contracandidați!

Iată și comentariul care apare, atribuit ziarului online agendacetătii.ro, de unde este preluată știrea pe pagina de facebook a Pro România:… în ciuda faptului că sondajul nu este asumat, numărul mare de voturi înregistrate depășește orice eșantion care este folosit în mod normal de casele de sondaje (aprox. 1000 persoane), cu un număr total de 4906 răspunsuri, ceea ce îl face chiar mai credibil decât studiile clasice.

Nu o să intru în amănunte privind realizarea anchetelor sociologice și a sondajelor de opinie. O să amintesc doar faptul că un eșantion trebuie să reprezinte cât mai fidel puncte de vedere ale întregii colectivități (în cazul nostru toți votanții din Dâmbovița). Se mai au în vedere în realizarea unor astfel de studii și caracteristicile socio-demografice ale populației studiate (sex, grupe de vârstă, populații active/neactive, educație etc). De exemplu, Dâmbovița este un caz aparte (mai sunt doar câteva județe din sud), unde raportul rural/urban este de 2,3 (70% rural, 30% urban). Ori dacă studiile nu țin cont de aceste aspecte vor fi, cu siguranță, erori semnificative la analiza rezultatelor.

Așadar, aceste “sondaje” nu au nimic de a face cu studiile sociologice serioase. Din păcate, mai toți politicienii intră în aceste jocuri puerile, iar atunci când vreo publicație sau o pagină de facebook postează astfel de prostii își pun armatele de postaci sa voteze în disperare.

Eu sunt convins că Adrian Țuțuianu a comandat și a analizat în cariera sa politică zeci sau poate sute de sondaje. L-am auzit comentând de nenumărate ori rezultatele unor studii realizate de sociologi precum Marius Pieleanu sau Mirel Palada. Probabil că stă foarte prost în sondajele adevărate de a ales să se umilească politic în așa hal încât să accepte acest tip de manipulare ordinară, descifrabilă atât de ușor și de un novice în domeniu.

Marius Badea este lector univ. dr. la Facultatea de Științe Politice, Litere și Comunicare, Universitatea “Valahia” din Târgoviște

Banner

Lasă un răspuns

Your email address will not be published.