„Complexul turistic de natație Târgoviște” este, pentru târgovișteni în primul rând, unul dintre proiectele despre care se poate spune că a produs o schimbare în oraș.
O schimbare în bine, că de schimbări în mai rău cred că nu vrea să audă nimeni. Cum unanimitatea de păreri să zicem că am stabilit-o (cu toate că ar fi destul de multe de discutat și aici), se cuvine a fi amintite și niște amănunte care, de obicei, nu le spune nimeni.
Complexul a costat aproximativ 88 milioane de lei. Din care 32,7 milioane de lei (tot cu aproximație) a reprezentat „co-finanțarea eligibilă a Beneficiarului”, cu alte cuvinte banii ce trebuiau plătiți de Primăria Târgoviște (Beneficiarul). Cum din bugetul „subțire” al comunității, experiența ne arată acest lucru, se pot pune doar răsaduri de flori sau petice de asfalt, este evident că singura variantă a reprezentat-o creditul bancar. Un credit care este scadent undeva prin 2024-2026. Tot cu titlu informativ, creditul (luat de la două bănci diferite) a fost în sumă de aproximativ 35,7 milioane de lei. (vezi foto).
Foto 1
Foto 2
Cu alte cuvinte, în momentul de față, dat fiind cuantumul datoriei și a situației nu tocmai fericite a bugetelor locale (n.m. pentru lămuriri suplimentare se poate vedea scandalul declanșat între Guvern și UAT-uri, privind alocările pentru bugetele locale din 2019) se poate spune că, în bună măsură, băncile creditoare sunt măcar co-proprietari ai complexului turistic de natație Târgoviște. Cel puțin până când banii împrumutați nu sunt restituiți (fie sub formă de rate, cum s-a stabilit la momentul semnării contractului de creditare, fie prin plată anticipată a creditului).
Ei bine, primăria Târgoviște se pregătește (printr-o hotărâre de Consiliu Local) să refinanțeze unul dintre cele două credite, prin care s-a plătit partea de co-finanțare la proiectul Complexului de Natație Târgoviște.
Concret (foto) se va cere acordul consilierilor pentru o refinanțare în valoare de 12,1 milioane de lei, scadentă peste 84 de luni (șapte ani). Motivul cererii? O economie la plată de aproximativ 430.000 de lei, din suma totală ce trebuie rambursată către banca creditoare (una din cele două amintite). Cum și creditul inițial trebuia rambursat în aceeași perioadă (foto 2) și în decembrie 2018 era în cuantum de 12,43 milioane de lei , se nasc două întrebări.
1.În condițiile în care Consiliul Local este de acord cu această refinanțare a creditului, de unde se vor lua banii, cine va acorda creditul, în condițiile în care vorbim de păstrarea perioadei de rambursare și doar o micșorare a sumei de rambursat? (Aceeași bancă? Mărturisesc, nu prea am văzut bănci care să renunțe benevol la bani)
2.Chiar este vorba de o micșorare a sumei de rambursat sau pur și simplu s-a calculat o datorie de 12,1 milioane, la 1 martie 2019, neținându-se cont că datoria de 12,43 milioane de lei (cât era valoarea în decembrie 2018) va fi mai mică, prin achitarea ratelor aferente primului trimestru din 2019? Și atunci refinanțarea nu poate însemna decât mutarea datoriei la o altă bancă. Bineînțeles dacă va fi găsită această bancă.
Evident, cârcotelile de mai sus pot fi doar simple cârcoteli. Am considerat că este benefic, totuși, a pune măcar câteva întrebări. Ce pot fi considerate retorice. Asta pe lângă cele câteva informații prezentate, ce oricum nu fac subiect de discuții prin conferințele de presă sau informări oficiale.