Reprezentanții Consiliului Local Municipal Târgoviște și ai Primăriei Târgoviște au stabilit ieri (10.10.2018), printr-un vot dat într-o ședință de Consiliu Local, că este cât se poate de corect ca, din bugetul public, să fie subvenționate pierderile și cheltuielile suplimentare ale unui serviciu ce practic s-a „născut” ca să meargă în pierdere.
Concret, SC Servicii Publice Municipale SRL, societate în subordinea CLM și a Primăriei Târgoviște (societate înființată prin HCL nr.117/30.03.2018), care inițial avea ca scop preluarea gestiunii serviciului de transport public local, dar care, între timp, din cauza conflictului între societatea ce gestionează acest serviciu (AITT) și Primăria Târgoviște (amănunte aici), nu gestionează nimic (momentan), a primit cadou, tot din partea Primăriei și a CLM Târgoviște (prin hotărârea 368/26.09.2018, foto 1) activitatea de exploatare a Serviciului de Iluminat Public. Evident, din Municipiul Târgoviște.
Foto 1
Pentru cei mai puțin familiarizați cu procedurile și birocrația administrativă este bine a fi precizat că exploatarea Serviciului de Iluminat Public este asigurată (de prin 2014) de o altă societate a Primăriei Târgoviște (foto 2), respectiv SC Municipal Construct SA.
Care ar fi logica de a delega atribuțiile de gestionare ale unui serviciu public de la o societate la alta, în condițiile în care amândouă aparțin aceluiași „patron” (Primăria Târgoviște) și sunt plătite din același „buzunar” (cel public)? Aparent niciuna.
Foto 2
Doar aparent. În ședința extraordinară din 10.10.2018, la propunerea „patronului” (Primăria Târgoviște) și cu votul „reprezentanților”(consilierii locali) „acționarilor”(cetățenii orașului) a fost aprobat și planul de “afaceri” pentru 2018, al nou înființatei societăți, SC Servicii Publice Municipale SRL, societate ce, practic, are de muncă doar două luni și jumătate, în 2018 (10.10.2018 – 31.12.2018).
Cu cinci angajați și un director (n.m. angajați preluați de la SC Municipal Construct, deci nu din stradă sau șomaj,deci ce oricum erau plătiți din banii publici locali) societatea are următorul plan, aprobat fără comentarii de consilierii locali și administrația târgovișteană.
Venituri totale estimate– 930.000 de lei
Cheltuieli totale de exploatare- 929.000 de lei
(profit estimat, aproape că ar fi de râs dacă nu ar fi de plâns, de 1000 de lei!!!)
Cheltuieli necesare investiții – 1.370.000 de lei
Să traducem din “economică” în română. Investiții înseamnă nu niscaiva becuri în plus, pe străzile din oraș sau consum energetic eficientizat, al sistemelor de iluminat public stradal, ci mobilier , computere, mașină de serviciu, consumabile etc. În condițiile în care, după cum spuneam, serviciul era asigurat și până acum tot de o societate a Primăriei, dar care nu ar fi putut să ceară, pentru două luni jumătate o suplimentare de buget de 1,37 milioane de lei, pentru că nu puteau justifica cheltuirea acestor bani, așa cum nevoile unei societăți nou înființate se pare că o fac. „Buzunarul”, de unde se dau banii, este același – bugetul orașului.
Așa strategie economică mai rar. De fapt, nu chiar, pentru că cheltuirea banilor publici, în mod discreționar și ineficient, se pare că devine un sport de performanță în administrația românească. La fel și ”lăsatul cu ochii-n soare” al celor ce întreabă, eventual, de ce se întâmplă asta. Sau în bec, în cazul de față.