fbpx

Platformă de știri și opinii

Jurnal de campanie: Între reguli și spaime

in Analize/Politică by

Prea obosiți, probabil, după o perioadă de precampanie electorală prelungită, politicienii români nu se încarcă suplimentar cu amănuntele unei campanii puțin altfel, față de ceea ce constiuie obișnuință în spațiul carpato-danubiano-pontic.

Asta  pentru că ne spune Europa că în această campanie electorală, cu valabilitate în toate statele membre ale Uniunii (27) în care se organizează alegeri, ar trebui respectate niște reguli. Nu că nu le-am avea și noi pe ale noastre. Oricum se pare că nu ne stresăm prea tare. De partide vorbesc. Spre exemplu:

Toti competitorii electorali trebuie sa elimine bannerele si materialele publicitare utilizate in activitatea de promovare până pe data de 26 aprilie, la ora 24:00, altfel vor fi sanctionați, a declarat presedintele Autoritații Electorale Permanente, Florin Mituletu-Buica.

Legea prevede ca pe perioada campaniei afișele trebuie să aibă o anumita demensiune și să fie amplasate doar în anumite locuri. 

Mai exact, potrivit Art 36, Al 2, lit a), din Legea 334/2006, afișele electorale trebuie să aibă dimensiunile de „cel mult 500 mm o latura si 350 mm cealalta latura”. In plus, „afisele electorale prin care se convoaca o reuniune electorala vor avea 400 mm o latura si 250 mm cealaltă latură și vor fi amplasate în locurile speciale pentru afișaj”.

Destul de clar, nu-i așa?

La o privire fugară, prin spațiul dâmbovițean,electoral sau nu, am constat, fără uimire, că rigurozitatea în ceea ce privește respectarea regulilor, nu face parte, în continuare, din atributele fundamentale ale politicului românesc.  Asta pe de o parte. Pe de altă parte, campania pentru alegerile europarlamentare a debutat cu o spaimă, poate nefirească, de a nu încălca normele.Fără pretenția exhaustivității iată câteva exemple (atât și nimic mai mult).

PSD Dâmbovița– acțiune Buciumeni, 25 aprilie

1.La Buciumeni, PSD Dâmbovița, se laudă cu asta (foto) într-o postare pe facebook, datată 25 aprilie. Este gata de luptă cu afișe electorale ce numai conform standardelor impuse de lege nu sunt. Evident că nu pot fi măsurate afișele în fotografie, dar bunul simț, estetic măcar, ne poate spune că nu greșim afirmând că afișele din fotografie depășesc cu mult dimensiunea maximă permisă, de 50 x 35 de centimetri. Regula unui singur afiș pe panoul de afișaj electoral este totuși respectată. E mai greu de introdus, pe respectivul panou de afișaj, 13 afișe (câte partide sunt înscrise în campanie) plus vreo câteva poze de independenți. Asta în cazul în care ar dori toți acest lucru.

2.Al doilea exemplu.Imaginea este suprinsă la Târgoviște, 26 aprilie, ora 12.00, cu vreo 12 ore înainte de momentul în care legea prevede obligativitatea îndepărtării din spațiul public a bannerelor de campanie electorală. La momentul 27 aprilie 2019, ora 12, adică după momentul în care afișajul de bannere devenea interzis, acestea au dispărut, conform legii. Am ales exemplul pentru că în spațiul public târgoviștean, tipul acesta de publicitate electorală, a lipsit aproape cu desăvârșire, cu notabila excepție amintită mai sus. O fi fost prea scump pentru alții?

3. Spaimele campaniei electorale, una atipică după cum se anunță încă din începutul ei, sunt ilustrate de o altă fotografie, surprinsă tot în Târgoviște, în data de 27 aprilie, ora 12.

Nu este foarte mare înghesuială la promovare. Cu o doză de malițiozitate, nu exagerată, aș putea spune că doar un singur partid s-a grabit cu promovarea electorală. Chiar dacă vorbim de două afișe, deci două formațiuni politice disticte. Nu insist.

În rest, spaima sau poate un dezinteres, față de o Europă ce e încă prea departe de noi, domină debutul de campanie electorală, pentru alegerile europarlamentare. Măcar aparent.

Banner

Ultimele stiri din Analize

Go to Top