fbpx

Platformă de știri și opinii

O reabilitare (DN 71) sau haosul “minciunii perfecte”

in Actualitate/Analize by
Banner

Acest material este o preluare a unui articol ce a apărut inițial pe www.valahiamedia.ro

Am promis că voi reveni cu amănunte despre ceea ce însemnă cu adevărat investițiile în infrastructură.  Trebuie să precizez că subiectul acestui articol nu făcea parte din planul inițial, dar cum “viața bate filmul” la fel și ordinea de priorități a fost modificată. În cazul de față, de graba cu care unii se îndeletnicesc să vândă iluziile unui mai bine potențial, pentru toți, pe post de realizări personale.

Când, de fapt, nu fac decât să potențeze minciuna cea mare, cu frânturi de adevăr și minciuni mai mici, încadrate la categoria “amănunte nesemnificative”.

FotoDN 71- coborâre septentine, aproape de Sinaia

 

DN 71 – drum aflat în “grija” CNAIR, prin categoria din care face parte (drum național), este anunțat, de deja vreo două zile, a fi noua realizare spectaculoasă a statului sau a lumii politice. Politicieni mai mici sau mai mari “rupând munți de cărămizi”,  de propriul piept, atunci când anunță cum s-au luptat ei ” să fie bine, ca să nu mai fie rău”.

DN 71– aproximativ 100 de km, pe traseul Bâldana-Târgoviște-Sinaia (actualmente cu doar o bandă pe sens) este anunțat ca fiind reabilitat deja, prin grija lui “X” sau a lui “Y”, în vreme ce “Z”, eventual, a pus doar bețe-n roate. Cel puțin câteva duzini de moașe ale proiectului anunță, în nume personal sau în numele grupului, cât de mult s-au zbătut. De fapt, nu au făcut (aproape) nimic.

Istorie și fapte

DN 71 (foto- km 0, intrare în Bâldana) are deja o istorie a reabilitării de aproape opt ani. Între timp, drumul, cum  bine se poate înțelege, a rămas doar la stadiul de proiect de reabilitare și dispută politică. În anul 2011,  stăruința obsesivă (începută prin 2008) a Consiliul Județean Dâmbovița (instituție ce este direct interesată de reabilitare și modernizare, dat fiind faptul că artera tranzitează județul Dâmbovița, pe axa nord-sud, de la un capăt la altul) cu care a insistat pe lângă guvernul prieten (administrație PDL) fac ca “Guvernul Boc” să se îndure să aloce buget către CNADNR (la vremea aceea nu devenise CNAIR) pentru reabilitarea arterei. Mai mult chiar, se semnează și un contract pentru modernizarea arterei. Un contract care, din start, este suspus suspiciunilor, pentru că este câștigat de Spedition UMB, firmă a controversatului om de afaceri Dorin Umbrărescu,” o firmă de casă a PDL-ului” (Spedition UMB) și “un alt tun care se pregătește, de către democrat liberali, din bugetul statului, pentru a aduce în pușculița de partid niscaiva fonduri”, urla, la vremea respectivă, cam tot ce avea glas și putea să articuleze o frază coerentă, din presa apropiată, să zicem, opozanților politici ai PDL. Dar, iată care era de fapt contactul semnat de către CNADNR și Spedition (în calitate de lider de asociere):

“Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) va plăti 138,62 milioane lei (32,8 milioane euro), fără TVA, consorţiului românesc Spedition UMB-Consitrans-Iptana pentru a moderniza două tronsoane, în lungime totală de 103 kilometri, din DN 71 Bâldana-Târgovişte-Sinaia

Consorţiul Spedition UMB-Consitrans-Iptana a câştigat contractul prin licitaţie, iar acesta a fost semnat luni cu CNADNR, prin Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Bucureşti. Contractul va fi finanţat de la bugetul de stat şi vizează servicii de proiectare, precum şi execuţia tronsoanelor de la kilometrul 0 la 44+130, şi de la kilometrul 51+041 la 109+905, se arată într-un comunicat al CNADNR.

Proiectarea va dura două luni, execuţia zece luni, iar perioada de garanţie va fi de zece ani.”

Citat din www.bursa.ro (31 august 2011)

FotoDN 71-intrare Târgoviște (2012)

Două amănunte sunt de reținut. Valoarea contractului – 32,8 milioane de euro și faptul că reabilitarea nu prevedea și extindere (la patru benzi a drumului, pe anumite sectoare). Totodată, este de remarcat că acum (2019) , dacă se respecta proiectul, eram aproape de ieșirea din garanție (10 ani), a lucrării, nu mai mai vorbesc de reabilitare etc. Nu e cazul. N-a avut “noroc”. Schimbarea politică, din primăvara anului 2012, face ca noul Guvern (Ponta-USL) să anuleze alocarea de fonduri către CNADNR pentru reabilitare DN 71. Începe faza a doua a promisiunii, în care “noi reabilităm mai ieftin, mai repede și, în plus, și modernizăm DN 71” (patru benzi, în loc de două) devine noua himeră, vândută pe post de, deja, realizare, a noilor șefi, peste fondurile statului, evident.

Noua variantă (vezi foto– anexă la o hot. Guvern din 2008), propusă spre finanțare are o valoare de 2.136.328.000 lei. În euro (paritate 1 euro=4,5 lei, la vremea respectivă) înseamnă aproximativ 475 milioane de euro!!!. Cu alte cuvinte, în noul proiect, ce include și lărgirea la patru benzi de circulație , a unui tronson (partea de șeș) de 44 km (din totalul de 103 KM), al DN 71, valoarea investiției crește, de la 32,8 milioane euro, la aproximativ 475 milioane de euro, de aproape 14 ori. Cât de corect este făcut calculul, în care pentru 44 de km x 2 (benzi suplimentare), la câmpie, proiectul estimat crește în valoare cu peste 440 de milioane de euro, față de ceea ce propunea, ca valoare, Spedition UMB, nu am să comentez. Doar am consemnat. Oricum nu s-a întâmplat nimic. De prin 2014, de când a fost avansată varianta amintită (foto) proiectul se plimbă între ministere, CNADNR-CNAIR, parlamentari (cu interpelări), comisii de tot fel, CJ Dâmbovița (inițiator proiect) și tot ce se realizează sunt… promisiuni. Toată lumea anunță, de prin 2014 până în 2018, că e ca și rezolvată treaba.

 

În data de 5 februarie 2019 (vezi foto mai sus), undeva cu puțin înainte de miezul nopții, în sistemul electronic de achiziții publice SICAP(fostul SEAP) este urcată oferta CNAIR, în ceea ce privește reabilitarea și modernizarea DN 71. Mai corect este vorba despre “anunțul de participare la licitația de atribuire a execuției de lucrări”Valoare 1.567.031.832 de lei sau aproximativ 330 milioane de euro (fără TVA). Evident valoarea de 2,1 miliarde de lei (ce includea TVA) nu se mai regăsește în oferta actuală, ce este publicată în ianuarie 2019, aceea de doar 1,567 mld. lei (fără TVA). De fapt, pentru a nu ne complica cu diferențe de curs valutar, tva și calcule inutile, la modul general, vorbim de un proiect ce avea:

În 2011– buget, doar pentru reabilitare, de 33 milioane euro (putem să spunem 40, dacă adăugăm TVA)

În 2014– doar idee (cu extindere la patru benzi pe 44 km)-475 milioane de euro

În 2019– anunțat deja (în SICAP) –330 milioane de euro (fără TVA).

Ce e în neregulă cu aceste sume? Drumul este același, ca lungime, muntele nu s-a transformat în șes și nici invers. Cel mai probabil nu a interesat pe nimeni, cu adevărat ,care ar fi valoarea reală și asta pentru că NIMENI NU A INTENȚIONAT, CU ADEVĂRAT, SĂ DEA BANI PENTRU REABILITAREA DN 71.

Foto: petiție on-line, scoatere DN 71 din categoria drumuri naționale

Se amestecă sume cu TVA , cu sume fără TVA, se pun doar valorile de C+M (construcție și montaj), neamintindu-se sumele totale, sau se fac niște calcule ce nu țin cont de bugete naționale, locale, capitole bugetare și alocări etc, în funcție de cum le vine la mână, un haos general în care nu contează decât cine anunță primul nimicul.

Concluzii

 

Revenind la 2019. Pentru proiectul de reabilitare a DN 71,  constructorii interesați se pot înscrie la licitație până în luna aprilie. Oricum CNAIR-ul nu are banii disponibili în momentul de față (nu există nici măcar un buget al statului, ce să mai vorbim de instituții bugetare și alocări). Condiționalitățile, pentru participarea la licitația de atribuire a contractului de execuție, publicate pe SICAP, sunt atât de complicate încât este de urmărit dacă, dat fiind acest lucru și valoarea anunțată, se va încumeta cineva. În schimb, proiectul este anunțat ca cea mai mare realizare a județului Dâmbovița, la capitolul investiții, forumuri, pagini de socializare și mai toate cotloanele virtuale sau mai puțin virtuale mustind de informații, în care, unul sau altul din lumea politică, încearcă să își asume paternitatea a nimic.

Marele succes este o himeră, peste care sunt grefate multe minciuni și promisiuni, ce, în peste opt ani, de anunțuri și induceri în eroare succesive și premeditate, au făcut ca povestea reabilitării DN 71 să semene cu

o slujbă de înmormântare, la care câțiva cântă un “La mulți ani!” sinistru,

la căpătâiul mortului, simțind nevoia să primească și aplauze,

eventual și de la mortul ce așteapă pe marginea gropii.”

 

 

Banner

Ultimele stiri din Actualitate

Go to Top